Hoe kan je sneller resultaat neerzetten met innovatie en it-projecten? Hoe creëer je diensten of producten die klanten echt willen? De Lean Startup-benadering biedt kansen!
De Lean Startup-benadering is immens populair in de wereld van start-ups. De methode is ontwikkeld om start-ups te helpen om te leren wat klanten echt willen, sneller nieuwe producten en diensten te creëren en de kans op succes (aanzienlijk) te verhogen. In het huidige tijdperk van ‘digitale disruptie’ willen ook steeds meer bestaande organisaties ‘innoveren als een lean startup’. In deze bijdrage geef ik acht tips om met Lean Startup aan de slag te gaan.
Think big, start small
Start-ups besteden vaak veel tijd en energie aan het business plan. Elk businessplan bevat aannames, bijvoorbeeld over wat klanten willen, wat prioriteiten zijn en welke features essentieel zijn voor product succes. Omdat niet bewezen is dat de aannames kloppen, kunnen ze het hele plan onderuit halen. Maak aannames daarom zo snel mogelijk expliciet in je start-up-team. Lean Startup biedt een manier om aannames snel, rigoureus en systematisch te testen, door middel van kleine, simpele experimenten.
Get out of the building
Volgens de Lean Startup-filosofie is ‘get out of the building’ de sleutel voor start-up-succes. Oftewel, kom uit je stoel en praat met potentiële klanten. Dit gaat niet over het verkopen van je product of idee, het tonen van een demo of het vragen aan klanten wat ze willen. Het gaat erom dat je klanten beter leert begrijpen, welke problemen ze hebben en hoe ze die op dit moment oplossen. Heeft de klant een significant probleem dat je kan oplossen?
Bouw een Minimum Viable Product
Nadat je inzicht hebt verkregen in het klant probleem ga je de oplossing die je wil bieden testen door middel van Minimal Viable Products (MVP). Een MVP is niet altijd een goedkope of kleine versie van je product (zoals een prototype). Het gaat erom dat je snelle, slimme en goedkope manieren vindt om te leren van klanten. Wat vinden ze van de oplossing? Levert je product werkelijk waarde voor de klant? Welke kenmerken vinden ze belangrijk? Welke niet? Is de klant bereid te betalen voor je product? Alles wat je meer besteedt in tijd en geld dat nodig is om te leren, is verspilling.
Fail fast, learn faster
Het lukt vrijwel geen enkele start-up of organisatie om in één keer het beste product te creëren. Je kan er daarom maar beter snel achter komen dat je (nog) niet helemaal op de goede weg zit. Een kenmerk van succesvolle start-ups is dat ze zo snel mogelijk de Build-Measure-Learn-cirkel doorlopen. Bouw een MVP, meet de klant reacties, leer hiervan. Door deze wijze van experimenteren leer je meer dan met markt- of gebruikersonderzoeken. En je houdt de kosten van ‘falen’ zo laag mogelijk.
Meet de voortgang
Een belangrijk doel voor start-ups is het verbeteren van hun product of dienst. Maar hoe weet je dat je product beter wordt? Door te meten wat klanten er van vinden, is het simpele antwoord. Bedenk voordat je experimenten met klanten gaat doen wat je wil leren (en meten) en hoe je de experimenten moet opzetten om de juiste data te verzamelen, om te weten waar je nu staat en welke acties nog te nemen.
Volharden of plannen wijzigen?
Veel start-ups en ondernemers houden te lang aan hun (oorspronkelijke) plan vast, terwijl er voldoende tekenen zijn dat het niet gaat werken. Een essentieel onderdeel van Lean Startup is de beslissing of je doorgaat op dezelfde weg of een significante wijziging in je plan doorvoert (een ‘Pivot’). Oftewel, je doorloopt de Build-Measure-Learn-cirkel net zo vaak, totdat je het juiste product of dienst en business model gevonden is. Kijk hierbij niet alleen naar wijzigingen in je product of dienst. Let vooral ook op mogelijke wijzigingen in andere onderdelen van je business model, die bepalend zijn voor je succes, zoals klantrelaties, klantsegmenten, (verkoop)kanalen, key partners et cetera.
Ondernemers zijn overal
De Lean Startup-filosofie gaat niet alleen over hoe je een succesvolle start-up kunt creëren. Het gaat erom dat je kan leren van start-ups om allerlei dingen die we doen te verbeteren. Lean Startup kan ook bijvoorbeeld worden toegepast binnen kleinere tot grotere bestaande organisaties, commerciële organisaties, de overheid. Het gaat erom dat je een manier hebt om sneller te leren wat werkt – en wat niet.
Ondernemen is management
De Lean Startup-benadering gaat niet alleen over voorkomen van verspilling van tijd en geld, of over minder geld uitgeven of sneller falen en sneller leren. Het gaat er vooral om dat je de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten op een procesmatige, methodische manier aanpakt.
Wat denk je? Kan de Lean Startup-aanpak jouw onderneming of organisatie helpen?