Het jaar 2015 was het jaar van de opkomst van de api’s. Het huwelijk tussen soa en cloud computing heeft een mooie nieuwe spruit opgeleverd! Maar net als met echte kinderen, is een beetje opvoeding wel nodig. Apekoppen zijn het vaak. Op zoek naar hun grenzen.
Voor de sceptici onder ons is er natuurlijk niet veel veranderd. Een spi is gewoon een application programming interface. Nieuwe wijn in oude zakken. Hoe ongelijk hebben ze. De essentie van api’s is dat ze vindbaar zijn, goed gedocumenteerd en goed beveiligbaar. En dat je er geld mee kunt verdienen. Maar ja, vertel dat een scepticus.
Maar helaas zijn veruit de meeste api’s niet uit zichzelf goed vindbaar, goed gedocumenteerd en goed beveiligd. Een nieuwe fenomeen api-management is afgelopen jaar een hot topic geworden. De meeste integratie middleware en aPaaS (application platform as a service) leveranciers zijn in dit gat gesprongen en hebben in rap tempo mooie oplossingen en diensten in de markt gezet.
Goed beheren en monitoren
Api-management zorgt er voor dat vaak al bestaande api’s ontsloten kunnen worden naar de buitenwereld, waarbij authenticatie, autorisatie, virtualisatie, monitoring en performance goed geregeld zijn. In feite creëert api-management een lichtgewicht proxy, die goed beheerd en gemonitord kan worden. Daarnaast bied het meestal een mooi platform voor ontwikkelaars, die de api’s kunnen gebruiken om apps of portalen aan te koppelen.
Deze ontwikkelaars kunnen ook op een slimme manier de api’s van verschillende aanbieders combineren in apps en daarmee meerwaarde creëren op basis van bestaande data. Als (bron) api-leverancier kun je bepalen of je de api gratis ontsluit, of dat je ook betaalde varianten beschikbaar stelt. Brons, zilver en goud bijvoorbeeld. Dit kan voor de eigenaar van de data natuurlijk ook erg interessant en lucratief zijn.
Kijken, kijken en niet kopen?
Toch vraag ik me wel af waar het dan naar toe gaat op het gebied van software licenties en het huidige dominante model van reclame-inkomsten die het internet mogelijk maken. Als iedereen zijn functionaliteit gaat ontsluiten via betaalde, vaak anoniem benaderbare api’s zal de leverancier van de achterliggende (SaaS-) applicaties niet heel blij worden met de weinige seats die verkocht worden. En als de data van bestaande SaaS-oplossingen, die nu (bijna) gratis kunnen zijn omdat er reclame wordt getoond op de portal of in de app, ineens via api’s benaderd kunnen worden en in een reclameloze context worden getoond, zullen de reclamemakers ook achter hun oren gaan krabben. De technologie is er klaar voor, maar de zogenaamde ‘api economy’ is op dit moment nog volop in ontwikkeling!