Doctena heeft recent 4,5 miljoen euro opgehaald bij privé investeerders, business angels en crediteurs. Doctena is een online platform voor het maken van doktersafspraken. Het is momenteel operationeel in de Benelux en het aantal gebruikers van het platform stijgt maandelijks met 10 procent.
Met deze injectie worden de bestaande verkoopteams versterkt. Daarnaast wordt gekeken naar een uitbreiding in andere Europese landen, waaronder Zwitserland.
Momenteel worden amper 3 procent van de doktersafspraken online gemaakt, er kan dus van een immature markt gesproken worden. Terwijl 77 procent van de patiënten aangeeft dat ze hun afspraken graag online zouden maken.
Patrick Kersten, oprichter en ceo van Doctena, vergelijkt het gebruik van medische platformen met platformen uit een andere branche. Hieruit blijkt dat de markt voor medische afspraken in het niet vallen bij sectoren als reis- en taxireserveringen en entertainmenttickets. ‘In Duitsland alleen al worden jaarlijks 718 miljoen medische afspraken door patiënten gemaakt, in vergelijking met 112 miljoen reistickets. Er is geen reden om aan te nemen dat deze verhouding in andere Europese landen anders zou zijn’, aldus Kersten.
Doctena werd in 2013 opgericht als één van de eerste spelers in deze markt. Het platform vereenvoudigt het maken van afspraken en verlicht de werklast bij dokters, die zo meer tijd aan hun patiënten kunnen besteden.