Hij had het er niet makkelijk mee. Enerzijds was er die groep it’ers die zich bezig hield met het laten draaien van netwerken en toepassingen. En anderzijds waren er die it’ers die zich mochten inlaten met digitale innovatie, fancy stuff dus. Hij, de cio van een grote Belgische uitgeverij, probeerde ze wel eens meer te laten switchen zodat de operationele jongens ook wel eens konden meewerken aan vernieuwende digitale oplossingen en het niet aanvoelde alsof ze zich enkele met boring stuff moesten inlaten.
Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik voelde dat hij als cio wel eens de Commander of Impossible Operations was. Bestaat dat zoiets als de bimodale it’er? Iemand die, om maar iets te noemen, SAP onder de knie heeft en tegelijk ook innovatieve datasets kan uitwerken. Kan dat, moet dat ook? En vooral heeft de cio daarvoor ruimte binnen zijn it-afdeling en budget?
In heel wat bedrijven gaat ruim 80 procent van het it-budget nog steeds naar ‘het draaiend houden of het verbeteren van de bestaande it-systemen en toepassingen’. Performantie staat nog steeds bovenaan de lijst van de topprioriteiten van de cio, op de voet gevolgd door kostenZo blijkt uit uit de jongste Global CIO Survey van Deloitte. Ondanks ruim zeventig jaar it-evolutie binnen ondernemingen blijkt performantie nog altijd een heikel punt. De helft van de it-verantwoordelijken krijgt nog wekelijks te maken met haperingen in de prestaties van businessapplicaties, zo leert Riverbed in een recente peiling. Meer nog, zowat de helft van de opgestarte it-projecten mislukt of haalt alvast niet de beoogde resultaten.
Ik vermoed dus dat cio’s er best aan doen om de puike operationele medewerkers te pamperen, door te laten groeien, maar niet noodzakelijk in ‘nieuwe’ innovatieve change domeinen zoals business datacapture, ontwikkeling en analyse. Daarvoor heb je vaak toch andere profielen nodig die dichter bij de business zelf aanleunen, ook communicatiever zijn, risico’s durven nemen. Een goede hr-politiek is dus ongetwijfeld voor de cio ook een need-to-have gave. Meer dan een kwart van zijn budget gaat immers naar de lonen van zijn of haar it-medewerkers.
Change or die?
En dan is de vraag of de cio zelf zo’n bimodale man of vrouw moet zijn, die zowel de systemen laat draaien als de digitale transformatie kan waarmaken. ‘Bimodal IT’ is overigens een term die uitgevonden is door Gartner vice president research Dave Aron, althans dat beweert ie zelf. Bimodaal, zo leer ik van Wikipedia, betekent eigenlijk dat je twee totaal verschillende pieken hebt en die samenbrengt. ‘A hell of a job’ want amper 9 procent van de cio’s vindt dat ze over de nodige vaardigheden beschikken om een succesvolle cio te zijn. En dat terwijl diezelfde cio toch wereldwijd gemiddeld bijna zeven jaar op zijn stoel blijft zitten. In België is dat ongetwijfeld langer.
Ondanks het feit dat innovatie hoog op de prioriteitenlijst staat en cio’s ook de onwaarschijnlijke druk voelen om de digitale transformatie in kaart te brengen en wie weet zelfs uit te voeren, blijkt uit de Deloitte studie dat slechts 16 procent van het it-budget naar innovatie gaat. 16 PROCENT!!! Een peulschil dus. Ik mag dus net als Gartner vermoeden dat de chief marketing officer vandaag met het gros van de innovatiebudgetten gaat lopen. Zal die uiteindelijk aankloppen bij de cio om zijn plannen uit te voeren, mogelijk zelfs te integreren?
Wereld van verschil
Het is weinig cio’s gegeven om een bimodale rol te spelen, laat staan om de digitale transformatie volledig naar zijn of haar hand te zetten. Iemand die dat wel gedaan heeft en nog steeds doet is net zoals Peter Hinssen aangeeft, Kalman Tiboldi van de TVH Group. Maar die laat zich dan ook al jaren niet langer aanspreken als chief information officer maar wel als chief business innovation officer. Een wereld van verschil.
Luc Blyaert
Columnist Computable België