Het gebruik van malware om bedrijven op te lichten wordt steeds vaker in België gebruikt. Doel is meestal om door middel van het beïnvloeden van de computerprocessen informatie te stelen of om geld van rekeningen te halen. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Febelfin.
De malwarebevindingen van Febilfin zijn onderdeel van een groter onderzoek waarin internetbankieren ook een onderdeel was. Zo bleek het derde kwartaal van 2015 goed voor 43 fraudegevallen via internetbankieren. Dit komt overeen met cijfers uit de twee kwartalen ervoor.
De tactieken die internetfraudeurs gebruiken lijken zich ook te vernieuwen. Naast de inmiddels bekende phising e-mails wordt er tegenwoordig ook meer ‘gephist’ via sms. Ook worden de aanvallers steeds brutaler en proberen de bankkaart en/of pincode van een persoon te bemachtigen.
Febelfin roept dan ook iedereen – particulieren én bedrijven – op om waakzaam te blijven. ‘Ga niet in op verdachte e-mails, sms’jes of ongewone telefoonverzoeken die vragen naar je persoonlijke bancaire gegevens en codes, en voer je aanmeldgegevens voor internetbankieren enkel in voor acties die je zelf hebt gevraagd.’
Zwakste schakel
Michel Vermaerke, gedelegeerd bestuurder bij Febelfin, signaleert wel dat het aantal fraudegevallen via internetbankieren de laatste kwartalen gevoelig is gedaald. ‘Dit is te danken aan de inzet van alle betrokkenen op het terrein: de banken, de consumenten, politie en justitie die voor enkele significante arrestaties en vervolgingen hebben gezorgd. Toch blijft waakzaamheid geboden. Malafide personen blijven hun fraudetechnieken verfijnen. Ook zullen zij zich steeds op de zwakste schakel richten. Daarom raden wij iedereen aan om alert te blijven en de nodige voorzichtigheid aan boord te leggen. Vergelijk het met je eigen huis: ook daar laat je de sleutel niet in het slot zitten.’