Postbedrijf DHL Parcel Benelux neemt een nieuw track and trace-systeem in gebruik. Het systeem is gebouwd op het NoSQL database-platform van MarkLogic. Het nieuwe systeem levert een snelle response-tijd aan klanten die de status van hun pakketbezorging aanvragen.
DHL Parcel Benelux verzendt ongeveer 150.000 pakketten per dag namens online retailers. Het merkt een blijvende stijging in pakketvolumes. Om hier op in te spelen en ‘eersteklas en snelle service’ te leveren, wilde de pakketdienst zijn track en trace-systeem vernieuwen. Het koos het NoSQL database-platform van MarkLogic als basis voor een nieuw track and trace-systeem. In tien weken tijd heeft DIKW, MarkLogic partner, het syteem gebouwd, getest en in productie genomen.
Ad Hermans, it-directeur, DHL Parcel Benelux, vertelt dat het voor MarkLogic koos omdat de proof of concept snelle response-tijden liet zien, ook tijdens piektijden. DHL Parcel zegt deze snelle response-tijden ook daadwerkelijk te ervaren. ‘Klanten kunnen de status van hun pakketbezorging gemiddeld binnen tweehonderd milliseconden inzien. Dit is ruim binnen de sla (service level agreement).’ Daarnaast zorgt het nieuwe track and trace-systeem voor een korte omlooptijd in productie. Dit levert een snellere roi (return on investment).
Toekomst
Een andere reden om voor MarkLogic te kiezen, is de schaalbaarheid van de technologie. Zo wil DHL Parcel Benelux in de toekomst nieuwe functionaliteiten aan het systeem toevoegen. Dit om de klant- en gebruikersservice te verhogen. Zo wil het op basis van verkeersinformatie en weersvoorspellingen preciezere leveringstijden aan klanten communiceren. Volgens DIKW, is dit mogelijk door de flexibiliteit en snelheid van MarkLogic.