Waarom lukt het maar niet om de overvolle rommelzolder aan verouderde businessapplicaties op te ruimen? De wereldwijde it-debt is in vijf jaar tijd verdubbeld en is volgens Gartner opgelopen tot zo'n duizend miljard euro. Het lijkt wel alsof cio’s er maar geen grip op krijgen.
Waarom slepen cio’s die molensteen mee; het is toch dood gewicht? Het antwoord is simpel: omdat legacy zo goedkoop is voor de eigenaren. Cio’s hebben veel te zeggen over infrastructuur, maar bijna niets over wat er op draait aan businessapplicaties. Die functionaliteit is eigendom van de business. Als cfo van een ‘OpCo’ sta je niet te trappelen om te investeren in iets wat je nu bijna gratis krijgt. Waarom zou je miljoenen extra betalen voor een nieuw erp-systeem, het oude werkt toch nog? En dat is al lang afgeschreven: dus lekker goedkoop met minimale doorbelasting.
Als cio sta je bij de business al snel met je bek vol tanden wanneer je een grootschalige migratie voorstelt om de it-debt aan te pakken. Stel dat grote delen van je business nog draaien op stenentijdperkversies van Lotus, SAP en Baan. En je wilt over naar Office365, Workday en SAP Hana. Het klinkt allemaal logisch als je naar het bredere plaatje kijkt. Maar voor een OpCo op decentraal niveau klinkt het heel onlogisch als na de vernieuwing straks het dubbele per mailbox of seat moet worden betaald. Gebruikers willen misschien wel meer gemak en meer toegevoegde waarde, maar lokale cfo’s weigeren te accepteren dat nieuwe it duurder wordt in plaats van goedkoper.
It-debt is geen probleem van de cio, maar uiteindelijk van de hogere legerleiding: de coo, ceo en misschien wel de raad van commissarissen (RvC). Het is zonde dat sterk verouderde kernapplicaties pas worden aangepakt als het vijf voor twaalf is: bijvoorbeeld bij een serieus compliance issue met een dreigende miljoenenboete.
Het is een paradox: it-debt is duur omdat legacy te goedkoop is. De oplossing? Maak legacy duur (voer een it-debt-taks in) en lever als it-afdeling nieuwe it goedkoop of zelfs gratis. Het is deze economische incentive waarmee Heineken nu de wereldwijde it-transformatie versnelt: zoals van legacy-Lotus naar één modern mailplatform uit de muur. Wie de ambitie heeft om in 2020 een digital company te zijn, moet nu wel beginnen met de grote schoonmaak. En beetje meer lef om it-debt grondig aan te pakken zou een cio niet misstaan.