Lightspeed, een Canadese leverancier van kassasystemen, heeft het Nederlandse Seoshop overgenomen. Dit zeven jaar oude bedrijf levert e-handelsplatformen voor webwinkels. De verkoop betekent de exit van Henq, de investeerder die in 2011 instapte en zo'n 1,5 miljoen euro stak in Seoshop.
Het internetbedrijf Seoshop werd in 2008 opgericht door Ruud Stelder en Dennis Cuijpers. Nadat zij hadden gemerkt dat zij voor het verkopen van hun e-sigaretten voor elk land een ander type webwinkel moesten optuigen, besloten ze om zelf een platform te bouwen om webwinkels mee op te tuigen.
In 2011 stapte Henq in en groeide de webshopontwikkelaar ook internationaal flink. Inmiddels bedient Seoshop met tachtig medewerkers circa achtduizend gebruikers in Nederland, België en Duitsland, waaronder veel midden- en kleinbedrijven maar ook grotere spelers zoals Philips, Heineken en het Van Gogh Museum.
Groeien
Lightspeed uit Montreal, opgericht in 2005, is in bijna honderd landen actief met zijn ‘point of sale’ (pos)-systemen voor de detailhandel en de horeca, en kreeg tot nu toe 126 miljoen dollar aan financiering van Accel Partners en Inovia Capital en een aantal investeringspartijen uit Quebec.
Lightspeed wil na de overname internationaal groeien als ‘omnichannel’-aanbieder, met on- en offline kassa’s in combinatie met het webwinkelplatform van Seoshop. In de Benelux gaat Lightspeed klanten nu ook (digitale) kassa’s aanbieden, terwijl de techniek van Seoshop naar de Noord-Amerikaanse markt wordt geëxporteerd onder de vlag van Lightspeed; de merknaam Seoshop verdwijnt.