Hoeveel apps heb jij op je smartphone? En hoeveel op je tablet? En je portal? Zie je de samenhang nog? Is er samenhang? Wie zorgt er voor die samenhang? Wat was er mis met applicaties?
Applicaties zijn vaak monolitisch. Ze bieden een bepaalde set aan functionaliteiten in een behoorlijk rigide vorm. Meestal draaien ze op een relationele database. Vaak zijn er maar een paar applicaties in gebruik, geleverd door een aantal leveranciers. De applicatie is gemakkelijk te upgraden. De leverancier zorgt ervoor dat dat goed gaat.
Apps zijn vaak microservices. Ze bieden één functie. En zijn daar heel goed in. Elke app heeft zijn eigen opslagstructuur. Vaak zijn er vele apps in gebruik die van verschillende leveranciers komen. De apps zijn afzonderlijk gemakkelijk te upgraden. De leverancier zorgt ervoor dat dat goed gaat.
Apps bieden natuurlijk een aantal grote voordelen, zoals: Best of breed keuze voor functies in plaats van applicaties is mogelijk; Specifieke, taakgerichte functies voor jouw rol; Gemakkelijk en snel in gebruik te nemen en uit te rollen.
Iedereen die met apps werkt zal echter ook de volgende problemen (h)erkennen: De relatie tussen apps is vaak moeilijk te leggen; Afzonderlijke app upgrades kunnen de totaalbeleving verstoren; Het is moeilijk om data integriteit te borgen.
Niet iedereen kan met een legodoos iets moois en betrouwbaars maken!
Fundamentele keuze
Er zal eigenlijk een fundamentele keuze moeten worden gemaakt: óf je gaat voor (of terug naar) de monolitische applicatie, óf je gaat mee in de wereld van apps. In het eerste geval wordt de business- en informatiearchitectuur door de leverancier bepaald en geborgd, in het tweede geval ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Als je it-organisatie daar vertrouwd mee is of je hebt er goede hulp bij, dan is de weg van apps op zich prima te behappen. Als je organisatie redelijk onvolwassen is, is het veiliger om voor de monoliet te gaan. En natuurlijk zijn deze monolieten ook in de vorm van SaaS af te nemen.
Tot slot, hybride scenario’s zijn vanzelfsprekend een veel voorkomende vorm tegenwoordig; hierbij wordt een mix van (SaaS) applicaties en apps ingezet. De apps worden dan gebruikt voor de kortere time-to-market van nieuwe functionaliteiten en het maken van onderscheidende bedrijfsprocessen. Neemt niet weg dat business-, informatie- en óók servicearchitectuur dan nog steeds zeer belangrijke onderwerpen zijn, want voor je het weet verzand je in een niet te beheren en upgraden it-landschap en zit je nog steeds muurvast.