Uit een onderzoek van Sirris, een consultancy bureau voor ondersteuning bij het uitwerken van technologische innovaties, blijkt dat Belgische start-ups zich vooral richten op de b2b-markt. Met name worden er ondernemingen opgezet op online marketing, hardware en e-health gebied. 28 procent van de start-ups zijn specifiek voor de consumentenmarkt.
De top tien branches waar de Belgische start-ups onder vallen zijn: 1. AdTech 2. Manufacturing 3. HealthTech 4. FinTech 5. HRTech 6. Mobility 7. EdTech 8. MICE 9. MusicTech en 10. Retail.
Present in the States
Belgische ondernemingen vestigen zich vooral in de hoofdstad Brussel, daarna Antwerpen gevolgd door Gent. De helft van de star-ups start in de regio Vlaanderen, de 33 en 17 procent van de overige ondernemingen worden respectievelijk gestart in het Brusselse gewest en Wallonië. 10 procent van de start-ups vestigen zich in het buitenland en dan met name in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland. 9 procent van de start-ups zijn spin offs van universiteiten zoals Universiteit Gent, Koninklijke Universiteit Leuven en de Vrije Universiteit van Brussel.
Bekijk de infographic van Sirris voor alle cijfers.