Telenet en Proximus zijn de sterkste merken van ons land. Dat heeft het Britse marketingbureau Brand Finance becijferd. Op de derde plaats komt brouwer Stella Artois. Het meest waardevolle merk is de bank KBC.
Bijna 3,9 miljard euro. Zoveel is het merk KBC waard, zegt Brand Finance. Een stijging met 1,6 procent op een jaar tijd. Om de waarde van een merknaam te bepalen, kijkt Brand Finance naar de kracht van het merk, de verwachte omzet die het oplevert en eventueel de mate waarin het royalty’s genereert.
Op de tweede plek komt het accountants- en consultingbedrijf BDO, dat een sprong van bijna dertig procent maakt. Op drie staat Proximus, met een merkwaarde van 1,7 miljard of 3,4 procent minder dan in 2019. Telenet staat in deze ranking op acht, met een merkwaarde van 972 miljoen. Vorig jaar was dat 992 miljoen, zegt Brand Finance.
Naast de totale merkwaarde berekent Brand Finance ook de relatieve kracht van merken, op basis van factoren zoals marketinginvestering, klantbekendheid, personeelstevredenheid en bedrijfsreputatie. Volgens deze criteria is Telenet het sterkste merk van België en behaalt Proximus de tweede plaats.
Kabelboer
Telenet krijgt van Brand Finance een Brand Strength Index (BSI)-score van 80,4 op 100 en een AAA-merksterktebeoordeling. De kabelboer is met succes bezig zijn driejarig strategisch plan om een groter aandeel van de Belgische markt te veroveren en steekt veel moeite in het aanbieden van een superieure connectiviteit en zijn klantenservice. Telenet heeft ook hoge scores op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
De telecomindustrie is een van de weinige sectoren van de economie die een beperkt effect zouden moeten zien als gevolg van Covid-19, zegt Brand Finance. Meer nog, telecommerken hebben nu net de gelegenheid om te profiteren van de boom in telewerken. Niet alle sectoren zitten in die positie. Door de coronacrisis zou er in totaal een biljoen euro aan merkwaarde kunnen verdampen, vreest het marktonderzoeksbureau. De effecten daarvan zullen nog ver tot 2021 doorsijpelen. Vooral de reissector, hotels en de automobielsector zijn getroffen. Voeding, farma en supermarkten zijn de sectoren die het minste last zullen ondervinden. Telecom staat daar op de vierde plek.