Spott, de app die tv-kijkers toelaat om spullen te kopen die ze op het scherm zien, is verkozen tot ‘Belgium’s New Brand of the Year’. Die wedstrijd wordt georganiseerd door de Belgian Association of Marketing en de krant De Tijd.
Spott is een Belgische start-up die in het leven werd geroepen door Jonas De Cooman en Michel De Wachter. Hun app, die vorig jaar werd gelanceerd, laat zich nog het best omschrijven als een soort ‘Shazam voor e-commerce’. Met het programmaatje is het mogelijk om producten die voorkomen in tv-programma’s, reclamespotjes of online videoclips in enkele stappen op te zoeken en te bestellen. Om een idee te geven: in de database van het bedrijf zitten zowat duizend keer meer producten dan in het aanbod van online kledingverkoper Zalando.
De app werd al meer dan 170.000 keer gedownload, per maand zijn er zowat duizend effectieve aankopen via Spott. Voor 2018 mikt het bedrijf op nog meer naamsbekendheid en de integratie van zijn tool in andere apps en platformen. Het wil ook meer de link leggen met fysieke winkels zodat het gebruikers meteen kan doorverwijzen naar het dichtstbijzijnde verkooppunt.
In zijn rapport motiveerde de jury zijn keuze voor Spott door te wijzen op de grote impact van de app omdat ze het leven van zowel consumenten, mediabedrijven, adverteerders als retailers vergemakkelijkt. Ook zakelijk ging het het bedrijf voor de wind, door deals met Medialaan en RTL in ons land en een joint venture met een advertentiemaatschappij in Brazilië. Spott zelf nam vorige maand ook nog zijn Amerikaanse concurrent Spylight over.